Thais thuis

Er was laatst een leuk TV-programma met Gordon Ramsey, de Engelse TV-kok die zoveel grove taal nodig heeft als hij ergens een restaurantkeuken op orde probeert te brengen. Deze keer was hij een week in Thailand, op zoek naar de echte Thaise keuken, dan zie je trouwens een heel andere Gordon Ramsey, vriendelijk, gezellig kokend en pratend met de lokale bevolking, om ze de originele recepten afhandig te maken.

Ik zat zo te kijken naar de enorme hoeveelheid pepers die verwerkt werden, en dacht: dan kan ik ook, maar dan beter – waarmee ik bedoel: iets minder heet  ;-)

kookboeken

Ooit las ik in een boek van Johannes van Dam (de bekende Parool culinair recensent) wat het verschil is tussen fijnmalen in een vijzel of hakken met een mes. Als je hakt krijg je alleen maar kleine stukjes, maar het blijven stukjes. Als je een vijzel en stamper (oelek in het Maleis, je weet wel, van de sambal …) dan wordt het echt een pasta, en mengsel, waarbij alles ‘kapot’ is gestampt. In dat boek ging het dan over pesto, maar dat is voor een currypasta natuurlijk hetzelfde.

Ik deed dus sjalotjes, spaanse pepers, knoflookteentjes en gember in de vijzel. Alles eerst schoongemaakt en in ‘hapklare’ brokken. En kwam al snel tot de ontdekking dat dat stampen toch wel een kunst is. Dus daarna toch maar even de staafmixer erop. Maar toen was het toch ook echt wel de pasta die in verwacht had.

Die even aanbakken in olie en dan het varkensvlees (hamlappen in grove stukken) erbij. Een stengel citroengras (ook even een klap met de oelek op gegeven, om de structuur van de vezel kapot te maken).
En laten bakken tot het vlees gaar is. Citroengras eruit. Rijst erbij en eventueel wat groenten.

Eet smakelijk! Althans, als je het op mijn wijze probeert, hoe hoort het eigenlijk echt? Wie kan me daar verder mee helpen, van de Thaise keuken heb ik niet heel veel verstand.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

