recepten

Vroeger bewaarde ik kooktijdschriften, ik kocht de Tip (bestaat die eigenlijk nog?) en verzamelde Allerhande, Boodschappen, Proef en andere bladen van supermarkten. Binnen niet al te lange tijd had ik een stapel waar ik niet meer overheen kon kijken. En eruit koken… zelden, want ik had absoluut geen overzicht meer.
Toen moest ik verhuizen, tja, en wat doe je dan… Alles toch maar inpakken en meenemen of weggooien. In ’t eerste had ik niet echt zin en ’t tweede was eigenlijk ook geen optie, zonde van al die bladen… Uiteindelijk zijn ze natuurlijk toch in de papierbak beland.
Ik had me voorgenomen nooit meer zo’n stapel op te sparen en bedacht een systeem, dat ik nu nog steeds hanteer.
Als ik een blad koop of meeneem bij de supermarkt, blader ik het gelijk door. Veel recepten – weet je – ga je toch niet maken: omdat er ingrediënten in zitten waar jij of één van je huisgenoten niet van houdt, omdat de combinatie van smaken je niet aanspreekt of omdat de bereidingswijze problemen oproept.
Wat me wel wat lijkt, knip ik uit en stop ik in een map. Daar ga ik dan ook regelmatig mee aan de slag. Maar omdat ik ook nogal eigenwijs ben, hou ik me maar zelden aan de ingrediënten of bereidingswijze zoals beschreven. Ik pas vrijwel altijd wel wat aan. Soms is het recept alleen nog maar een basisidee voor een eigen creatie, iets waar je inspiratie van opdoet.

onderzetter HOT

Uiteindelijk levert het twee mogelijkheden op: het viel tegen en dan belandt het knipseltje alsnog in de prullenbak of het was lekker en dan komt het in “het grote boek”, zoals wij dat thuis noemen. Voorheen werd het recept op een blaadje papier geplakt, zodat ik alle ruimte had er mijn aanvullingen en verbeteringen bij te schrijven. En ging de ordner in.
Tegenwoordig uiteraard digitaal, met http://www.evernote.com een heerlijk programma voor dergelijke “knipsels”.
En tegenwoordig zijn er van die mooie kook- en eettijdschriften, dat ’t zonde is er uit te knippen, die staan dus gewoon in de boekenkast tussen de kookboeken.

En by-the-way: wie zo’n “HOT”-onderzetter voor me weet, ik houd me aanbevolen. Jammer dat ik er indertijd maar eentje gekocht heb, ik had er gelijk 2 of 3 mee moeten nemen.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

