Over kookboeken

Ik las laatst “Tirza” van Arnon Grunberg, een goed boek, maar de hoofdpersoon vond ik vanaf pagina 15 onsympathiek, daar staat (de hoofdpersoon is dan aan het koken): ‘Het recept kwam uit een kookboek. […] Improviseren vond hij geen teken van creativiteit, maar pure gemakzucht.. Voor hem was het recept heilig. Een theelepel was een theelepel’.

encyclopedie uit 1957
encyclopedie uit 1957

Voor mij is het precies andersom, improviseren is pure creativiteit. Alleen is soms een recept toch makkelijker. Zoals die keer dat ik pannenkoeken zou bakken, ik wist wel – dacht ik – wat er in moet. De ingrediënten zijn het probleem ook niet: bloem, eieren en melk. Maar de verhouding… Beetje te dun, wat bloem erbij… beetje te dik, wat melk erbij. En voor je het weet bak je voor een heel weeshuis.
Dus nu maar gewoon een receptje opgezocht voor de verhoudingen en lekker pannenkoeken gebakken, met spek en stroop.

Trouwens… over de kookboeken die nog bij mij in de kast staan & waar ik niet van zonder kan.
Door omstandigheden (kleiner gaan wonen) moest ik een deel van mijn collectie wegdoen. Dan kijk je er nog eens kritisch doorheen en merk je dat er veel is, dat je ooit enthousiast gekocht hebt, misschien gelezen  – om inspiratie op te doen – maar zelden of nooit uit gekookt hebt. Die gaan als eerste aan de kant. Wat blijft is onder meer:
Om uit te koken:
“Vliegensvlug vegetarisch” van Nadine Abensur, Noordafrikaans met een Europees tintje (en een heerlijk recept voor vliegensvlugge humus);
“De Joodse keuken” van Claudia Roden, een must in elke boekenkast;
“Mijn Italiaanse keuken is een feest” van Antonio Carlucci, alleen de plaatjes al! je krijgt trek bij ’t lezen.
En als naslagwerk, over producten: een boek over Ingrediënten en één over Specerijen.
“De Dikke van Dam” van Johannes van Dam, spannerder dan een thriller.

Larousse culinaire encyclopedie
Larousse culinaire encyclopedie

En twee encyclopedieën, een oude en een nieuwe:
“Culinaire Encyclopedie” van Winkler Prins uit 1957. Verouderd? Ja en nee! Leuk om te lezen hoe het er toen in de keuken aan toe ging, en nu de ‘slow food’-keuken opmars maakt, vindt je hier toch ook weer veel bruikbare recepten. Ook veen productinformatie, tja… en daar is in 50 jaar echt niet veel aan veranderd.
Iets moderner is: “Larousse Gastronomique”, 3 delen, uit 2000. Een moderne kok kan niet zonder.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

