Het verhaal van de hutspot

wortelsBekend van Leidens Ontzet… is het dan een Spaans gerecht? Of kookten zij hier ook maar met wat er voorhanden was, wat ze hier vonden?
In elk geval: aardappelen zaten er toen niet in! Leidens Ontzet was 3 oktober 1574 en als je naar de geschiedenis van de aardappel in Europa kijkt (en daarbij rekent dat de knol in het begin zeker niet populair was vanwege de giftige bladeren en bessen) werd die hier niet vóór ca. 1580 gegeten!
Wat zat er dan wél in? Ik weet het niet, er zijn heel veel recepten…

uien

  • Zoals mijn moeder het maakte, alles (peen, uien, aardappelen) tegelijk in water koken met klapstuk (en eventueel wat meegekookt rookspek)
  • Eerst de uien en wortel bakken, bouillon erbij en de aardappelen, rookworst erbovenop, alles gaar koken, niet helemaal afgieten, met het laatste beetje bouillon stamp je er een lekkere hutspot van
  • Met pastinaak: gebruik als groenten niet alleen peen en uien, maar ook een pastinaakwortel (in blokjes, net zolang koken als de andere groenten), maak op smaak met kleine blokjes komijnenkaas en uitgebakken spekjes
  • Met rulgebakken gehakt (met sambal en ketjap op smaak gebracht) door de stamppot, in een ovenschaal doen, kaas erover en onder de grill laten smelten
  • In Vlaanderen is hutspot een stoofschotel met bouillon

aardappelenEn… wat betekent “hutspot” eigenlijk? Letterlijk? Het zegt niks over de ingrediënten, alleen – denk ik: iets wat in een pot door elkaar gehusseld is. Ik heb variaties gezien, in Nederland én in Vlaanderen: met witte bonen, met meiknolletjes, met de groenten van het seizoen, met en zonder aardappelen, in bouillon of in water gekookt, verschillende kruiden en specerijen. En waarschijnlijk is die lijst onuitputtelijk, want volgens mij is het gewoon alles wat je voorhanden hebt in de pan doen. En dan… het laatste probleem: stampen of ‘hutsen’? Want ook dat hoort bij de variaties! Alleen door elkaar roeren of toch stampen? Ik weet het niet meer… ik denk: doe maar gewoon wat je lekker vindt, daar gaat het toch om!!
Ik hoop dat dit verhaaltje je heeft aangezet om toch eens te gaan variëren.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

