ovenschotels en stamppotten

piepers jassen (aardappelen schillen)
piepers jassen (aardappelen schillen)

Laat thuis van ’t werk, een uitgelopen vergadering. Terug in de bus zat ik te bedenken dat ik eigenlijk helemaal geen zin had in wat ik van plan was te maken. Namelijk aardappelpuree, spinazie en een balletje gehakt. En omdat ik sinds kort een goeie oven heb, bedacht ik het volgende. Het gehakt moet ik wel gebruiken, want dat had ik ’s morgens al uit de vriezer gehaald. Dus een ovenschotel met laagjes. Het gehakt met een uitje rul bakken in de koekenkpan. Ovenschaal invetten, de helft van de puree verdelen. Daarop het gehakt en de inmiddels in de magnetron ontdooide spinazie, daarop de andere helft van de aardappelpuree. Beetje paneermeel en wat flinters boter voor een mooi korstje.
En dan blijkt dat de oven daar een speciaal programma voor heeft: “ovenschotel met reeds bereide ingrediënten”. Een combinatie van magnetron (snel warm) en bovenwarmte (voor ’t mooie korstje), dus ik weet niet eens op welke temperatuur de oven stond. In de tussentijd de tafel feestelijk gedekt en een fles wijn opengemaakt en zo viel het allemaal toch wel weer mee.

Ook lekker & makkelijk:
Spitskoolstamppot. Spitskool is een vrij neutrale groente, die best wat kruiderijen / smaakmakers kan gebruiken om een smakelijke stamppot te maken. Ik had deze keer een ui gebakken met wat kerrie en wat spekblokjes uitgebakken. Van de aardappelen puree maken en alles door elkaar, balletje gehakt erbij. Smullen maar!

Trouwens, een handige tip als je flintertjes boter nodig hebt (zoals voor een lekker korstje, op de paneermeel, op een ovenschotel): keiharde boter, zo uit de koelkast, met de kaasschaaf of dunschiller maak je er mooie plakjes van.

Behalve zo met kerrie en spekjes, kan de spitskool ook “op z’n Duits”, met kummel of karwijzaad.
En makkelijk in één keer gekookt, daar had ik eerder nog niet aan gedacht: zet de aardappelen op in een grote pan, met wat meer water dan normaal. 8-10 minuten voor ze gaar zijn doe je de fijngesneden spitskool en een flinke theelepel karwijzaad erbij. Goed afgieten, alles stampen, smeuig maken met wat creme fraiche.
Lekker met lamsvlees.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

