Zelf soep maken is geen kunst

prei
prei

Preisoep: Eerst een lekkere, stevige bouillon trekken van een schenkel met veel vlees. De helft van de bouillon kan ingevroren, altijd handig om te hebben staan, voor soep of saus. Dan de preien – gewassen en gesneden – erbij, meekoken tot ze gaar zijn. De staafmixer erop, slagroom of creme fraiche erbij, en klaar-is-Kees.
Eventueel het vlees in kleine stukjes er ook weer in en met een stukje brood erbij een prima maaltijd.

En het vervolg, champignonsoep: Ik had nog een bak bouillon in de vriezer staan… Dus 2 doosjes paddestoelen (kastanjechampignons en oesterzwammen deze keer) en een preitje. De bouillon eerst ontdooid en de paddestoelen in plakjes gesneden en in de bouillon gaar gemaakt. Dan de prei in hele dunne ringetjes erbij (ik vind het lekkerder als die ook gaar is – ik hou ook niet van rauwe ui – maar als je dat lekker vindt, kun je de prei natuurlijk ook als laatste toevoegen). Met een flinke lepel van de bouillon en wat bloem een papje geroerd om de soep te binden. Nadat dat is toegevoegd en gegaard, nog war room erbij en klaar is de soep.

champignonbouillonblokjes
champignonbouillonblokjes

Ik had er natuurlijk ook champignonragout van kunnen maken: De truc van zelf ragout maken, geldt trouwens ook voor gebonden soep. Een roux maak je – om klonters te voorkomen – van warm bij koud of koud bij warm. Dus de boter en bloem van te voren mengen en garen en af laten koelen als je hete (net getrokken) bouillon gebruikt. Of de bouillon eerst af laten koelen, die kan dan direct bij de roux. Een kok zal er de staafmixer op zetten (althans de kok die ik ken), maar ik vind juist dat rustig glad roeren zo rustgevend, één van de leukste bezigheden in de keuken. Dan duurt het maar wat langer.
Als je de basis hebt, de champignons in plakjes er in laten garen. Op smaak maken met crème fraîche en kruiden of bijvoorbeeld een klein doosje Boursin. Voor de liefhebbers wat blokjes ham erdoor en voor een vegetarische variant een paar hardgekookte eieren, grof gesneden.

Even een verhaaltje tussendoor. Laatst zag ik een kookboekje dat heette “Koken in tien minuten”, toen ik het doorbladerde, merkte ik dat inderdaad alles binnen 10 minuten te bereiden is: tijd die nodig is om water te koken of de frituur of oven op temperatuur te krijgen wordt al niet meegerekend en alles gaat in kleine stukjes. En vrijwel elk recept eindigt met de opmerking: serveren met aardappelen/rijst/groente enz. (en wanneer zijn die dan klaar gemaakt? Ook binnen die tien minuten?)  ;-)
Vroeger was koken inderdaad een tijdrovende klus, in de tweede helft van de vorige eeuw kwamen allerlei hulpmiddelen op de markt: mixers en kloppers, keukenmachines, blenders, sapcentrifuges, aardappelschilmachines, koffiezetapparatuur en samen met een betere keukeninrichting (electrisch- of gasfornuis i.p.v. kolen of olie) werd het werk een stuk makkelijker. Ook kwamen er steeds meer kant-en-klare producten, in blik of glas. En de klap op de vuurpijl was natuurlijk de magnetron. Toen kon iedereen alles…
En nu zien we weer een trend in de andere richting: slowfood. We willen eerlijk en smakelijk voedsel, liefst uit eigen omgeving. En we willen er weer de tijd voor nemen om het te bereiden. Kijk eens op: http://www.slowfood.nl/ voor meer informatie. Ga je nog verder in deze trend – zoals ik de vorige keer schreef – dan kom je bij het moleculair koken (een eitje koken bij 65 graden kan, maar dan duurt het wel anderhalf uur!).

Nog een soepje: kan ook best in de zomer of in het najaar, je hoeft voor een pittige harira echt niet op de winter te wachten: Een pond vlees met been 2 uur trekken in 2 liter water. Dan toevoegen: 200 gram kikkerkewten (een nacht geweekt), 2 uien, peper&zout en saffraan. Weer een uur laten koken. Dan toevoegen: 150 gram linzen, 1 glas rijst, 5 fijngehalte tomaten en een eetlepel tomatenpuree, een bosje koriander, peterselie en selderij. Eventueel binden met een papje van bloem en water. Citroensap naar smaak toevoegen.

vis op een marktkraam
vis op een marktkraam
marktkraam met garnalen (in soorten)
marktkraam met garnalen (in soorten)

En als laatste: vissoep. Al die zelfgemaakte soepen doen me aan een verhaal uit mijn jeugd herinneren… (hoewel ik er eigenlijk liever niet aan herinnerd wil worden). Ik wilde vissoep maken en had bij de supermarkt een pot visfond gekocht, bij de groentenboer wat groenten (ui, prei, wortel, tomaat en peterselie). Bij de viswinkel wilde ik wat stukken vis halen en ik zei dat het voor de soep was. De visboer wilde mij ook koppen en graten meegeven om bouillon van te trekken, maar ik zei dat ik dat nooit zelf doe.
Ik zal een jaar of negen geweest zijn en kookte af en toe op zaterdag samen met mijn vader. Wij zouden die keer vissoep maken, ik naar de visboer voor – je raadt het al – koppen en graten om bouillon van te trekken. In de pan, water, kruiden en groenten erbij en na een poosje trekken, kijk ik onder het deksel. Waah, paniek (bij de negenjarige) dat had ik niet verwacht, maar volgens mij dreven de ogen uit die koppen (nadat het vlees gaar was geworden) op de soep. “Help, hellup”, snel het deksel er weer op… Uiteindelijk heeft m’n vader de soep afgemaakt, maar ik heb er niet van meegegeven en sindsdien: bouillon van blokjes of liever van een pot visfond.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

