“Kliekjesdag”

Ik probeer altijd de middenweg te vinden tussen weggooien en hergebruiken als het op etenswaren aankomt. Sommige dingen kunnen makkelijk de vriezer in. Hoewel ik dan soms maanden later bij het opruimen van de vrieskast, doosjes tegenkom, waarvan ik geen idee meer heb wat het is en hoe lang het er al staat. Zoals gister: een stuk meatloaf van onbekende datum en een bakje met iets stamppotachtigs, beide zeker van voor de zomer. Maar dan heb ik wel het gevoel dat het idee goed geweest is. Niet zomaar alles wat over is na de maaltijd de ‘kiepelton’ in. Bij mijn vriend thuis heette dat “een MOB-tje”, morgen-op-brood, als er wat overbleef.

buffet
buffet

Laatst braadde ik een stuk lamsvlees, dat gaat natuurlijk niet in één keer op, dus de rest in kleine blokjes gesneden en ingevroren. Met pasta, eenvoudige saus (roux met lamsbouillon van een blokje, te koop bij de meeste Turkse winkels) en een salade, hebben we een tweede keer kunnen genieten van het vlees.

Makreelrillette, voor bij de borrel.
Dit recept ben ik al verschillende keren tegengekomen: steeds met een verhouding 50 gram makreel en 75 gram boter. Ik vind dat wat té vet. Ik doe het met 100 gram makreel en 50 gram boter. Maak op smaak met geraspte citroen-/limoenschil en wat sap en natuurlijk peper&zout. Serveren op toast.

Tosti van (bruin) brood met mozzarella, tomaat en pesto

Snelle tonijnsalade: restje tonijn, beetje gemengde groenten (mais, rode bonen, paprika) erbij. Aanmaken mat mayonaise, naar smaak wat tomatenketchup, peper&zout. Op een toastje, en snacken maar…

Koolrabisoep: als je gevulde koolrabi’s maakt, kun je van het uitholsel de volgende dag soep maken, pureren met de staafmixer, bouillon en een scheutje room erbij.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

