allegaartje…

Larousse culinaire encyclopedie
Larousse culinaire encyclopedie

Ik ben bezig m’n recepten te orderen, veel dubbele kunnen weg, sommige dingen maak ik echt nooit meer… zo vond ik nog een bestandje met vegetarische recepten, waarvan ik de meerderheid hier nu niet zou durven publiceren. Dan wel te eenvoudig om een blog aan te wijden, dan wel zóó “jaren 60”.
Wel kwam ik een aantal dingen tegen die ik eerder vergeten was, zoals een link naar dit filmpje bij m’n blog over zelf kaas maken: filmpje op YouTube “How To Make Cheese”, heerlijke zwoele stem ook. Van Foodwishes.com

En deze tips: sla-olie tips
1. een scheutje bij de pasta, zou kleven voorkomen. Hen ik wel geprobeerd, maar nog nooit echt verschil gemerkt.
2. je handen insmeren met sla-olie als je deeg gaat kneden. Die kende ik nog niet en ga ik de volgende keer dat ik deeg moet maken, uitproberen. Maar ’t lijkt me niet onlogisch, vandaar dat ik ‘m toch al noem.
3. als je een draaiplateau nodig hebt om bijvoorbeeld een taart mooi op te maken (die plateaus schijnen nogal prijzig te zijn en hoe vaak gebruik je zoiets nu?). Twee gelijke borden op elkaar met een flinke scheut olie ertussen, dat glijdt en draait geweldig.
Ik spreek nu steeds van sla-olie, want voor deze tips zou ik zeker geen olijf- of andere dure olie gebruiken.

vloeibare braadboter
Vloeibare bak- en braadboter is ook handig voor de aardappelpuree, hoef je niet zo’n klont te laten smelten en om bakvormen in te vetten en misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken. In elk geval niet alleen om in te bakken en te braden.

Zelf appeltjes drogen is niet zo moeilijk. Schillen, plakken snijden (allen even dik), klokhuis eruit. Op een rooster, minimaal 2 uur bij 80-100 graden.

collage
collage

Afsluiten met een paar websites:
een site over groenten: http://www.2×2.nl/veggipedia/
en een Engelstalige over fruit: http://www.thefruitpages.com/
http://weblogs.nrc.nl/thuiskok/ veel leuke informatie, uitgebreide recepten en veel reacties, echt een site waar ik wat mee kan.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

