Beste wensen voor 2014

Voor al mijn trouwe (en minder trouwe) lezers: het allerbeste voor 2014, dat het maar weer een culinair jaar mag worden!

Ik heb in december niet zoveel geschreven, maar 2 blogs tegen een gemiddelde van zo’n 6 per maand vanaf het begin (dat was 24 juli 2012), met een uitschieter van 9 in augustus van dat jaar… maar ja, toen was ik nog vol enthousiasme. Nu loop ik soms tegen het probleem aan dat ik het gevoel heb alles al geschreven te hebben.
Het enthousiasme – zeker voor het koken – is er nog wel, maar het schrijven van de stukjes kost soms wat moeite. Ik heb in december verschillende keren uitgebreid gekookt, zo was er een koud buffet met zelfgemaakte kaas en zelfgemaakte worst (zie de blogs van 19 & 21 januari vorig jaar).
Nou ja, op de worst nog wel een aanvulling: ik heb eerst champignons gestoofd en in het stoofvocht af laten koelen, het vocht heb ik gebruikt om de worst de juiste smeuigheid  te geven en de paddestoelen op het laatst meegepureerd, op het allerlaatste zo dat die wat grover bleven dan de smeerworst zelf.
Filet americain is ook altijd een succes bij dergelijke buffetten. Eenvoudig te maken: puristen hakken zelf de biefstuk, maar eenvoudiger is het tartaar te kopen bij een goede slager. Mengen met mayonaise, worchestershiresaus & tabasco, zout en naar smaak kappertjes, geraspte ui en wat je maar lekker lijkt. Serveren met plakjes ei en stokbrood of toast.

Deze is trouwens ook wel leuk – als tussendoortje even wat anders: Ik heb een alert ingesteld op mijn naam bij wieowie.nl, als mijn naam ergens op het internet opduikt, krijg ik een mailtje… en zie:
Een blog over de geschiedenis van aardappelen? Mijn naam… maar niet mijn blog… KIJK heeft een foto gebruikt van mij. Keurig zoals het hoort op internet met naamsvermelding.

Wat als… we de aardappel niet hadden?

Geschreven op 23 december 2013 door AL (dát ben ik overigens niet, de initialen zijn toeval).

Wat als… we de aardappel niet hadden?

En nog een receptje van het oudjaarsavondbuffet: Ik zal ooit deze foto, met ingrediëntenlijstje, maar zonder beschrijving…
Dat is vast niet nodig, moet ik gedacht hebben, toen ik de foto scande…
Maak een salade van blokjes gekookte aardappel, blokjes mozzarella en blokjes avocado. Meng mayonaise met fijngehakte dille, peper & zout en wat water of citroensap om te verdunnen. Roer dit voorzichtig door de salade. Garneer met plakjes gerookte zalm, kerstomaatjes en wat achtergehouden takjes dille. Oorspronkelijk was het bedoeld als voorgerecht, een torentje op een bordje, nu heb ik het op een grote schaal geserveerd, omdat dat bij zo’n buffet nu eenmaal makkelijker opschept.

zalmsalade speciaal
zalmsalade speciaal

Opschepper !!  ;-)

En vooruit, nog een toegift (of heb ik nu al m’n kruit voor januari verschoten?)!
“Pizzabroodjes” van een in de lengte doorgesneden voorgebakken (maar nog niet afgebakken) stokbrood. Beleggen met blokjes ham, plakjes tomaat en geraspte kaas. In de oven volgens de gebruiksaanwijzing van het afbakbrood – tijd & temperatuur – dan komt het wel goed, brood gaar en beleg gesmolten/warm.
Eet smakelijk!

 

 

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

