Sapvasten

Na alle feestdagen worden we in het begin van het nieuwe jaar – met nieuwe (of oude) goede voornemens – weer doodgegooid met reclames voor afslankpillen, drankjes, poeders en andere middelen op TV. Val zo- en zoveel kilo’s af in nog kortere tijd.

Er is maar 1 ding dat echt werkt!
En diep in ons hart weten we dat allemaal wel: gewoon minder eten.
Als je blijvend gewicht wilt kwijtraken – dus niet jojo’en – moet je je eetpatroon veranderen en dat lukt niet met wondermiddeltjes. Dan zitten de kilo’s er zo weer aan, maar ja, dat is wat de heren leveranciers graag willen, want dan kunnen ze nog meer wonderpillen verkopen.

Een vriendin van me volgt een dieet (onder begeleiding) waarbij ze steeds een maand afvalt en een maand op gewicht moet blijven.
Dat lijkt mij een goed systeem: het gaat niet te snel, op gewicht (moeten) blijven betekent wel bezig zijn met wat je eet en zo verander je je eetpatroon. Je doet er waarschijnlijk wel wat langer over, maar met meer resultaat.

Maar een goede stimulans in het begin kunnen we allemaal wel gebruiken. Doe voor je met – om het even welk – dieet begint een sapkuur. Je maag went eraan, en je hebt de eerste week een flinke stap gemaakt.

Let wel op: een sapkuur is géén dieet, doe het niet te vaak!

Hoe het in z’n werk gaat:
Duur: 9 dagen totaal, dat is 2 dagen “opstarten”, 5 dagen sapvasten en 2 dagen “afbouwen”.
Begin met 2 dagen minder en lichtverteerbaar eten. En sluit daar ook weer mee af (bedenk wat er gebeurt als je na een paar dagen niet eten, volkorenbrood, gebakken uien, bruine bonen of iets dergelijks neemt).

En dan de 5 dagen, wat drink je wel en wat niet?
Wel: vruchtensappen, groentesappen, groentebouillon, groene thee en natuurlijk veel water
Niet: koffie, zuivel of fris met koolzuur en/of met suiker

Ik ben geen medicus, zelfs geen diëtist, dus denk ook zelf goed na, voor je hieraan begint Ik ga er – misschien te makkelijk – vanuit dat iedereen vanuit zijn eigen verstand handelt.
Mankeer je iets of heb je twijfels, vraag dan advies aan een deskundige.

Groentebouillon kook je lekker zelf van veel verse groenten en tuinkruiden, maak aan het begin van de week een pan vol en schep er elke dag een kom uit.
Ook vruchtensappen maak je met best zelf met een sapcentrifuge, je staat verstelt hoeveel sap er uit een paar vruchten komt. En verser dan dat is er niet, volop vitaminen.

Ook kun je de sapkuur gebruiken als je tijdens je periode van afvallen toch eens een feestje of dinertje hebt gehad (en teveel hebt gegeten), doe het dan 1 of 2 dagen.
Dan maak ik meestal niet alles zelf vers, maar gebruik ik bouillon van blokjes (tuinkruiden) en flessen sap, in de reformwinkel is een behoorlijk assortiment verkrijgbaar.

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s