Goeie receptensite

Ik heb het niet zo op recepten van internet, zeker niet als ze van enthousiaste amateurs komen. Er is altijd wel iets dat niet klopt, de ingrediënten, de tijden, de temperaturen…

Niet dat ik mijzelf nu op de borst wil slaan, dat het bij allemaal wel klopt – daar zal heus ook wel eens een foutje in zitten – maar meestal schrijf is de recepten niet zo specifiek uit, wat er niet staat kun je ook niet fout doen. En met een beetje keukenervaring is het meestal toch wel duidelijk.

En vaak zijn recepten ook gewoon overgeschreven: ik zocht ooit iets over “vis in een zoutkorst” en tot mijn verbazing 10-tallen recepten, maar – bij nadere bestudering – bleken de meest gewoon copy/paste overgenomen en betrof het dus feitelijk 1 recepten  :-(

Waar ik wel enthousiast over ben is OKOKO (http://www.okokorecepten.nl).
Wekelijks een nieuwsbrief met 3 recepten uit gerenommeerde kookboeken, open je de link, dan staan er vaak ook al veel reacties bij, waar je ook echt iets aan hebt: aanvullingen, verbeteringen, variaties enzo.

Zoals deze week:

– Kaneelappels uit de oven – eenvoudig, winters toetje

– Pompoensoep “Paul Bocuse” – die maakte ik al eens, met een kleine variatie (zie blog 23-10-2012)

– Paste Carbonara met courgette (van Jamie Oliver)

Tja, over carbonara… ik at het als kind al, ’t was één van de weinige Italiaanse recepten die mijn moeder maakte. Spaghetti met eieren, room en uitgebakken spekjes (pancetta was toen nog niet te krijgen in Nederland, en… het moest natuurlijk niet te gek worden! de afwisseling op aardappelen, groenten en vlees: het Hollandse hapje). Ik ken het dus niet anders dan mét room, en zónder groenten. Ik maakte het zelf nooit: veel te vet! Een saus van alleen spek, room en eieren…
Maar deze variatie kan misschien wat worden, waarom inderdaad niet wat groenten erdoor, nooit aan gedacht. En dat hoeft dan echt niet alleen courgette te zijn, ik denk dat allerlei groenten mogelijk zijn.
Wat me dan weer verbaast van Jamie Oliver is hoe hij in dit recept de courgette zorgvuldig van pitten ontdoet en klein snijdt, ik heb hem een bloemkool wel eens anders zien ‘behandelen’, die ging met blad en stonk en al de pan in!
Lees ook de reacties op dit recept, origineel schijnt de room er niet in te horen, wat dan wel? alleen de eieren? En groenten en kruiden?
Of is dat niet zo belangrijk en maak je gewoon wat je lekker vindt?!
Ik ga er in elk geval weer eens mee experimenten… wordt vervolgd…

de site van OKOKO
de site van OKOKO

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

