De appelmoes van Van der Valk

Wie kent ’t niet? Die heeft nog nooit bij Van der Valk gegeten… En volgens mij bestaan die mensen niet. Iedereen heeft er wel eens gegeten!

Vroeger waren de restaurants van Van der Valk voornamelijk bekend door de grote porties (da’s iets minder geworden), maar vooral ook van: veel schaaltjes op tafel. Want dat zag er zo ‘rijk’ en gezellig vol uit. Wat voor vlees of vis je ook bestelde, altijd: salade, meerdere gekookte groenten, gebakken aardappelen en frietjes… en allemaal dezelfde. Jammer vond ik dat en een gemiste kans – maar ja, voor de keuken wel het makkelijkst waarschijnlijk. Of je nu een stukje gestoofde witvis op je bord had of een flinke rode biefstuk… het garnituur was hetzelfde.

En natuurlijk het niet-te-vergeten schaaltje appelmoes! Met kers!
Een jaar of 5 geleden was de kers ineens verdwenen… en toen ik er gekscherend naar vroeg, was de reactie (van de nog niet zo ervaren bediening): “Dat doen wel al lang niet meer!” [een beetje uit de hoogte].
Maar hij is terug! de kers op de appelmoes.
Alleen is er wat met die appelmoes gebeurd, die is lekker(der) geworden, zelf gekookt, geen gele drab uit pot of blik. Maar een echte grove compote!

En laatst kwam-ie zelfs tot z’n recht. Voor het eerst!
Ik at er gebakken kalfslever met gebakken uien, zelf zou ik dat geserveerd hebben met aardappelpuree en rode kool. Nu moest ik genoegen nemen met het welbekende garnituur: frietjes met mayo, gebakken aardappelen, bietjes en salade.
En omdat ik bietjes al helemaal geen combi vond bij de lever, dacht ik ineens – en voor het eerst! – aan de appelmoes, de compote. Uiteindelijk een heerlijke combinatie.

Ik moest denken aan [uit de Wikipedia] – Hete bliksem is een oud Nederlands/Belgisch gerecht. Het is een stamppot die bestaat uit 2 delen aardappel, 1 deel zure appelen (goudreinetten), 1 deel zoete appelen of peren en 1 deel uien. Varianten van het gerecht worden verkregen door de toevoeging van spek tijdens het koken, of door gebruik van stoofperen in plaats van zoete appelen. Een andere variant is “donder en hete bliksem”, waarbij ham en Franse mosterd worden toegevoegd. Het gerecht wordt doorgaans opgediend met bloedworst.

Denk de aardappelen weg, meng de compote met de uien en je hebt een heerlijk stamppotje bij de lever.

appelmoes met kers
de “oude” versie, dit is geen (lekkere, grove) compote
de toekan
de welbekende toekan

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

