Afvallen met het VADH-dieet

Waarschuwing vooraf: ik ben geen diëtiste, ik praat alleen uit eigen ervaring en de ervaringen van niet-diëtisten uit mijn omgeving.

En wat is mijn ervaring? Het VADH-dieet. Van Alles De Helft!
Het enige dieet dat op langere termijn werkt, want je eet gewoon wat je lekker vindt, je maag “krimpt” en daardoor wordt het een gewoonte. En een gewoonte is het makkelijkste vol te houden. Beter dan bijvoorbeeld magere producten eten. Want het gaat toch om de smaak!

Een voorbeeldje van smaak: kaas
De smaak van kaas zit in het vet, dus hoe vetter de kaas, hoe voller van smaak. Niet voor niets worden aan magere melk (Leidse kaas of Friese nagelkaas bijv. uit streken waar de melk van nature al magerder is) specerijen toegevoegd om nog een beetje smaak te geven, komijn of kruidnagel.Wat doen we dus: een halve plak volvette kaas in plaats van een hele plak magere.

kaas bestaat uit vocht & vet
kaas bestaat voornamelijk uit vocht & vet

 

 

 

 

 

 

Ook de avondmaaltijd: minder, minder, minder.

halve pizza
halve pizza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je bepaalde voedingsmiddelen weglaat, zoals bij het Atkins of Montignac dieet, speciale magere producten gaat eten of nog erger… dieetpillen en speciale repen of shakes in plaats van maaltijden, dan val je waarschijnlijk best wel snel een boel kilo’s af. Maar voor hoelang? Je wordt een jojo! Je houdt het niet vol omdat het niet lekker is of je hebt je streefgewicht bereikt en gaat weer ‘normaal’ (= normale hoeveelheden!) eten en in no time zitten de kilo’s er weer aan.
En… als je de verpakkingen van magere producten in de supermarkt leest, dan krijg je daar toch geen goed gevoel bij: vetloze room! Jazeker, ik heb het gezien! Nou ja, crème fraîche dan… maar toch… crème is toch room en room is toch vet! Hoe kan dat dan zonder?

Ik ben er helemaal mee gestopt! Ik eet nu ’s morgens 1 in plaats van 2 boterhammen, tussen de middag 2 in plaats van 3 of 4 en doe er lekker boter & beleg op.
Ook ’s avonds: ik kook vaker voor 2x ineens, anders worden het wel hele kleine pannetjes  ;-)  Maak bijvoorbeeld aardappelpuree, vandaag voor een stamppot en de rest morgen op een ovenschotel of als aardappelkroketjes.
Nog een (ingewikkelder) voorbeeld: ik hou meer van boerenkool, mijn vriend meer van hutspot. Dus: week 1 eten we samen boerenkool, restant gaat de vriezer in, week 2 idem hutspot (wij vinden dat ook lekker met rookworst) en week 3 ieder ons eigen ‘kliekje’ uit de vriezer.

Wil je beginnen met een sapkuur, daar heb ik al eens eerder een blog over geschreven, hier nog even kort:
– Geen koffie, zwarte thee, zuivelproducten of koolzuur- en suikerhoudende frisdranken- Wel: plat water, kruidenthee, (verse) vruchten- en groentensappen en groenten- of kruidenbouillon
– Begin met 2 dagen afbouwen, eet weinig & lichtverteerbaar, dan 5 dagen alleen drinken en weer 2 dagen opbouwen met lichtverteerbaar eten
– Maak zoveel mogelijk zelf & werk met verse producten, zo weet je wat erin zit en krijg je voldoende mineralen & vitaminen binnen
– Korte kuur (bijv. na een weekend met feesten en diners): 2-3 dagen sapkuur, dan neem ik vaak wel sappen uit fles en bouillon van blokjes…
– Het belangrijkste: doe waar je jezelf goed bij voelt, stop als je je niet lekker voelt, luister naar je eigen lijf!

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

