Krootjes & bietjes, worteltjes & peentjes ??

Ik kom uit Rotterdam en weet niet beter dan dat deze groente krootjes zijn…

images

Wij aten ze vroeger thuis regelmatig, geschaafd, niet in plakken, dat vond m’n moeder niet lekker (en ik ook nog steeds niet), soms als stamppot met de aardappelen erdoor, maar altijd met gefruite uitjes erover en een speklapje erbij.

Toen ik later in andere delen van het land kwam te wonen, heb ik tot scha & schande beter (nee, niet beter: anders…) geleerd.

Kroot is een verbastering van het Franse carotte, wortel. In het Nederlands wordt het gebruikt als aanduiding van een knolgewas. In Vlaanderen is het naargelang de streek een synoniem voor biet of peen.

Uit: www.mijnwoordenboek.nl/dialect/rotterdams:
(rode) biet         kroot
(rode) bieten    krootuh
(rode) bietjes   kroten

en gelijk de volgende:
wortels               peentjes

Hetzelfde met worteltjes en peentjes dus… hoe moet ik ze in welke streek ook al weer noemen?
Peentjes (waspeen of bospeen al naar gelang van ’t seizoen) aten we trouwens met gestoofde vis en aardappel(puree). Moeders had zo van die vaste combinaties  ;-)
We aten ook hutspot, alleen noemden we het peen en uie, ja, zonder N.

index

En princessebonen voor sperziebonen, ook uit ’t woordenboek, die woorden gebruikten we volgens mij door elkaar, ik ken beide woorden, maar wist niet dat dat Rotterdams was…
Nog een leuke uit het woordenboek, ik ken het niet, want wij aten het niet: koeietiet voor uierboord. En pinda’s zijn olienootjes (aardnootjes is wat anders, dat zijn ongebrande pinda’s).
En met een speklap werd iets heel anders bedoeld (namelijk maandverband)

images1

Hoewel ik thuis geacht werd Algemeen Beschaafd Nederlands te praten, zijn er toch wel woorden ingeslopen, waarvan ik me helemaal niet realiseerde dat ze dialect waren, het waren voor mij als kind gewoon de juiste woorden voor de juiste producten…
’t Heeft ook heel lang geduurd voor ik die K in mart schreef, die hoorde daar niet… want die hoorde je niet!

marktkraam met o.a. aubergines
tja, deze groenten op deze marktkraam kenden wij vroeger niet… augergines, zoete aardappel en artisjokken (we aten ze in elk geval niet

 

 

   

 

 

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

