IJsthee

Ik heb het jaren gedronken, van die pakken van Liptonice of Nestea, eigenlijk niet eens zo lekker, maar bij gebrek aan beter… als je niet zo’n limonadedrinker bent, en al zeker niet mer koolzuur, is er – behalve water – weinig alternatief.

Onze laatste vakantie stond er in het hotel op het ontbijtbuffet, naast het rijtje – je kent het wel: jus d’orange, multisap, melk enzo ook ijsthee “homemade icetea”! Lekker, verfrissend, niet al te zoet. Ik was er helemaal ‘verslaafd’ aan.

dscn5587

Het Cyprus-hoekje bij het ontbijtbuffet, daarnaast stond die overheerlijke icetea!

Thuisgekomen bedacht ik me dat dat ook best zelf te maken moet zijn, helemaal je eigen smaak, zo sterk of zo zoet als je maar wilt.
Dus aan het experimenteren geslagen!

Ik heb de volgende producten gekocht: zoethoutstokjes, gedroogde sinaasappelschilletjes,  oranjebloesem & rozenbloesem, gedroogde gemberstukjes, steranijs, venkelzaad en kaneelstokjes.
De basis is steeds 1 liter kokend water + 1 zakje gewone thee.
Mijn eerste probeersels:
3 lepels oranjeschillen + 2 lepels gember + 1 steranijs met agavesiroop = lekker, maar niet uitgesproken /5 steranijs (proef je nauwelijks) + 1 stokje zoethout (proef je wel) – vergeten te zoeten = flauwe smaak /volle lepel rozenknopjes & idem oranjebloesem, met agavesiroop, beter dan de vorige… / veel gember, lekker, maar behoorlijk pittig! mag dan ook wel wat zoeter dan gebruikelijk
Doe gewoon wat je lekker lijkt, experimenteer tot je je eigen smaak gevonden hebt!
Bijvoorbeeld voor een volle anijssmaak heb ik wel ca. 10 sterren nodig op een liter thee.
als je siroop gebruikt als zoetstof (i.p.v. suiker of aspartaam of zo) dan moet je wel steeds goed roeren –> zakt anders naar de bodem.
Moet sowieso sterker van smaak, als je ’t koud maakt, wordt de smaak minder (dat is nu eenmaal met alles zo).
Van gewone groene thee, zonder toegevoegde kruiden, proef je haast nix! Die zogenaamde sterrenmix werkt wel, maar ook hier meer gebruiken, doe rustig 2 zakjes in een pot.
indexsteranijs
En liefhebbers van muntthee – maar dat ben ik niet – kunnen daar natuurlijk ook net zo goed mee experimenteren.
Ik ben benieuwd te horen wat jullie voor combinaties bedacht hebben. Veel theeplezier!

Gepubliceerd door

adavanderlindenculiblog

Liefhebber van lekker eten en koken (uit en/of thuis)

Geef een reactie

